3 rake klappen - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Tim Berends - WaarBenJij.nu 3 rake klappen - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Tim Berends - WaarBenJij.nu

3 rake klappen

Blijf op de hoogte en volg Tim Berends

14 Oktober 2012 | Ethiopië, Addis Abeba

Selamno!

Afgelopen week weer een week stage gehad, deze week niet veel bijzondere dingen gedaan. We hebben 3 ochtenden gekeken hoe de SPAT trainers lesgeven en ’s middags zijn we met ons plan van aanpak voor de komende 3 maanden bezig geweest. Verder ben ik nog bij 2 voetbalprojecten wezen kijken voor het team onder de 14 en onder de 8 jaar. Vanaf jongs af aan wordt hier tijdens de trainingen discipline bijgebracht wat erg mooi is om te zien.

Gister (zaterdag) zijn we naar de Piazza gegaan, het winkelcentrum van Addis Abeba.. Voor het eerst met de groep verplaatsten we ons via de vele minibusjes die hier rijden. De heenweg was geen probleem, we werden in een grote bus gepropt waar normaal 20 mensen in kunnen maar wij zaten er met zijn 35e in. Nadat we een beetje bij de Piazza hadden rondgekeken en iedereen een shirt van Ethiopie had gekocht gingen we rond 5 uur weer terug, althans dat dachten we. De terugweg bleek een stuk moeilijker om een taxi/minibusje te krijgen voor 8 personen naar het Ararat Hotel (dicht bij ons guesthouse). Het afdingen, wat normaal makkelijk is hier, bleek nu niet te helpen. De busjes wilden ons alleen maar voor 100 birr terugbrengen en we waren er voor 34 birr gekomen dus lieten ons niet afzetten.. Na een wandeling van meer dan een uur naar een ander busstation werden we onderweg bij gestaan door een Ethiopier die voor ons taxi’s probeerde te regelen en even later kwam er nog een ander Bob Marley look a like (zat de hele tijd op een blaadje te kauwen, Chat, een soort drugs) bij die het ook wel voor ons wou gaan regelen. Super relaxe gasten die het mooi vonden om met europeanen mee te lopen om zo ook hun engels bij te spijkeren. Na een zoektocht van ruim 1,5 uur hadden we eindelijk een minibus gevonden die ons voor 34 birr terugbracht. Na aankomst met zijn allen heerlijk gegeten bij het Ararat Hotel en ’s avonds hielden de vrouwen een meidenavond en zijn wij met de jongens een kroegje ingegaan die Gerjan en ik een dag ervoor ontdekt hadden door rond te lopen in de buurt. Het kroegje lag in een soort achterstandswijkje en zag er veelbelovend uit met mooie lampen aan de buitenkant. Eenmaal binnen werd ons al snel duidelijk wat voor tentje dit is, het zat vol met dronken en stonede mensen die de hele dag aan de chat zaten en ze kwamen 1 voor 1 bij ons zitten wat wel gezellig was haha. Af en toe werden ze behoorlijk lastig maar we werden behandeld als VIP’s door de uitsmijters want we werden constant in de gaten gehouden en als ze vervelend werden, werden ze door de uitsmijters weggedragen. Later op de avond was ik even naar de wc en had mijn vest over een muurtje hangen, bij terugkomst was het vestje weg.. Wij rondzoeken of die ergens lag maar was nergens te vinden.. Komt de uitsmijter direct naar me toe whats the problem? Ik uitleggen dat mijn vest weg is en gelijk loopt hij naar de DJ, geluid uit alle lichten aan en het zoeken kon beginnen. 4 uitsmijters opzoek naar mijn vest en opeens komt een uitsmijter met een gozer aan de hand naar me toe die me vest vast heeft.. Ongelooflijk wat er toen gebeurde, hij vroeg aan hem heb je dit gestolen waarop die jongen ja antwoordde.. vervolgens werd hij 3x snoeihard in het gezicht geslagen door de uitsmijter en nam hij hem nog ff mee naar buiten waar hij die jongen waarschijnlijk naar huis heeft geslagen alleen mochten wij dit niet zien en werden afgeschermd door de andere uitsmijters.. Daarna mijn vest gewoon weer teruggekregen en heb ik de uitsmijter wat fooi gegeven omdat ze ons de hele avond goed beschermd hadden!

Al met al weer een mooie bijzondere avond met nieuwe ervaringen alhoewel je dit niet te vaak wilt meemaken.. Voor de rest heb ik het nog prima naar mijn zin en doe ik nog steeds elke dag nieuwe ervaringen op. Aankomende week komen 15 studenten uit Nederland die wij 10 dagen gaan begeleiden dus heb drukke weken voor de boeg!

We hebben na 3 weken nog steeds geen internet dus doe mijn verslagen nog steeds vanuit een internetcafe, zoals ze hier zeggen chickerejelem.. (rustig, relaxed)

Overigens worden we nog steeds als blanken overal als attractie gezien, veel bedelaars die je van je af moet slaan, iedereen die je aanspreekt etc. Ook zijn er een hoop leuke dingen als je op straat loopt zo spreekt iedereen je aan waar je vandaan komt, wat je komt doen etc en zijn ze erg blij dat je naar Ethiopia bent gekomen!

Chickerejelem!

• 14 Oktober 2012 - 16:33

Renee:

Wat 'n leuk verslagje weer Timmes!
    Je leeft daar in een totaal andere wereld.
    Als je weer terug komt in Janurai zal ik de rest van de week wel vrijnemen want volgens mij heb je die tijd wel nodig om al je verhalen te vertellen!
    Mamsie

• 14 Oktober 2012 - 16:45

Martin:

Hoi Tim
    Mooie stijl van vertellen heb je, pas goed op je spullen en jezelf èn vertrouw niet te gauw de populaire types
    Wat een ervaring doe je daar op, zowel positief[ discipline ] als negatief[ stelen-klappen]
    Gezellig zo met een groepje, succes met je projekt
    Veel plezier, martin

• 14 Oktober 2012 - 17:55

Bert:

Ha die Tim,
    Leuk om je verslag te lezen. Goed zeg dat die knapen van jongs af aan discipline worden bijgebracht. Kun je straks goed op voortborduren. Het is net als in Nederland: vroeg discipline bijgebracht heb je je hele leven wat aan. Geniet een beetje van de avonturen die je beleeft; je bent zo weer terug en dan is het weer afgelopen met "Chickerejelem!"
    Hartelijke groet vanuit Ommen.
    Grz
    Bert

• 14 Oktober 2012 - 17:55

Bert:

Ha die Tim,
    Hartelijke groet vanuit Ommen.
    Grz
    Bert

• 16 Oktober 2012 - 19:53

Gerda Raveling:

Hallo Tim,

Wilde even wat weten over Ethiopië en kwam bij toeval terecht op jouw site. in je laatste verslag spreek over een groep Nederlanders die komen en daar zit mijn zoon ook bij als het tenminste de zelfde groep is waar jij ook over spreekt. Mijn zoon, Frank Raveling, komt vandaag de 16e aan met een groep van Respo. Ben benieuwd of jullie elkaar nog tegen komen.
    Wens je veel succes met je stage

Groeten
    Gerda Raveling

• 17 Oktober 2012 - 18:49

Ineke:

Hai Tim,
    Leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt. Je ziet het voor je zoals jij het beschrijft.
    Knap hoor.
    Werk ze en geniet vooral en een beetje voorzichtig zijn he!

Ineke