Kerst en nieuwjaar in Afrika - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Tim Berends - WaarBenJij.nu Kerst en nieuwjaar in Afrika - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Tim Berends - WaarBenJij.nu

Kerst en nieuwjaar in Afrika

Blijf op de hoogte en volg Tim Berends

04 Januari 2013 | Ethiopië, Addis Abeba

Beste lezers!

Afgelopen week was een zeer bijzondere week om mee te maken. Voor het eerst kerst zonder familie en vrienden, en ook het nieuwe jaar heb ik zonder hen moeten vieren. Daarnaast is hier van een kerstsfeer ook niet te spreken, af en toe zie je een neppe kerstboom staan en dat het 25 graden is met zon geeft ook niet echt het gevoel dat je al in eind december zit.. Hier in Ethiopie wordt het kerstmis niet echt gevierd omdat zij een andere kalender hebben, hier vieren ze op 7 januari kerstmis dus we hebben het nog een beetje voor de boeg! Met de kerstdagen was ik alleen met Richard, Kirsten en Jan Willem, de rest van de meiden was allemaal op vakantie wat betekende dat het erg rustig was in het Guesthouse, wat ook wel even lekker is voor een weekje.

Kerstavond zijn we in het Guesthouse blijven eten. Sarah, Kalima en Eden (personeel Guesthouse) hadden voor ons een injera (traditioneel Ethiopisch eten) gemaakt. Een injera is een soort pannekoek maar dan van zure smaak, hier gooi je allerlei sausjes en vlees op en je eet het alleen met je rechterhand, ik heb dit al meerdere malen gegeten tijdens mijn verblijf hier alleen deze injera viel niet zo lekker bleek de volgende dag.. 1e kerstdag zijn we gewoon naar stage gegaan en hebben we weer een dagje gewerkt aan het project, het begint nu echt wat te lijken en het resultaat waarvoor we hier gekomen zijn gaan we ook halen. Het geld uit Nederland is beschikbaar, we hebben de materialen besteld dus wanneer deze binnen zijn kunnen we starten. Enfin, verder met de kerstdagen.. Kerstavond zijn we wezen uiteten bij een hotel achter het Guesthouse, we hebben de 3 meiden van het Guesthouse meegenomen met het “kerstdiner”, dit jaar bestond mijn kerstdiner uit een pizza tonijn, feestelijke maaltijd dus! Bij terugkomst in het Guesthouse heb ik nog met het thuisfront geskyped, de hele familie was bij ons thuis aan het eten en ondanks de slechte verbinding was het toch leuk om weer iedereen even te zien en te spreken!
2e kerstdag heb ik de hele dag ziek in bed gelegen, een combinatie van een niet goede injera en een slechte pizza had tot gevolg dat ik de hele dag in bed lag. ’s Avonds voelde ik me al iets beter en ben ik alleen met Richard wezen uiteten..

Het weekend was ook niet heel bijzonder, ben alleen op zondag richting het stadion gegaan met Richard, hier bleek het nationale team een wedstrijd te hebben en de wedstrijd zal om half 3 beginnen werd tegen ons gezegd.. Wij met ons goede gedrag in de taxi richting het stadion en daar zaten we braaf om half 3 op de tribune. Er zaten al wat mensen dus het zal maar zo is kunnen dat er echt een wedstrijd zou zijn.. Na een half uur kwam daar dan toch ook echt de spelers van de nationale selectie van Ethiopie en Niger het stadion via de hoofdtribune, waar wij zaten, binnen. Ik was erg benieuwd naar het niveau van het nationale team, maar dit viel enorm tegen.. Het leek meer op een tenniswedstrijd als je op de tribune zit, die bal wordt weer naar voren geschoten en even later komt schiet de andere ploeg hem weer richting de andere verdediging. Van Niger had ik wel wat verwacht, de trainer was namelijk blank dus je denkt misschien zit er wat westerse invloed in. Gelijk in het begin was al duidelijk te zien dat dit niet zo was, aangezien de formatie van Niger uit 2-4-3-1 bestond, jaja 2 kamikaze verdedigers achterin die er echt alleen stonden om tegen te houden, een druk middenveld en 1 verdwaalde spits die 90 minuten lang heeft gerend en constant weg werd gespeeld door de verdedigers van Ethiopie. Bijzonder om ook zo’n wedstrijd weer te zien, Ethiopie won uiteindelijk met 1-0. Na de wedstrijd kwam ik mijn trainer van onder 8 tegen met zijn vrienden en hebben met hun een paar biertjes gedronken bij het stadion.

Maandag, oudjaarsdag. Ook deze dag op kantoor doorgebracht. ’s Morgens ben ik de stad ingegaan op zoek naar vuurwerk en met succes! In een supermarkt heb ik 5 vuurpijlen op de kop getikt en ook hebben we oliebollen besteld bij Wim’s Holland House. ’s Middags ben ik de oliebollen op gaan halen met Richard en daar ontmoeten we een andere Nederlandse man, Gijs, die hier al 22 jaar woont. Met hem een aantal biertjes gedronken aan de bar die we kregen van het Holland house omdat we toch moesten wachten op onze 50 oliebollen. Nadat we de oliebollen ontvangen hadden en de goudgele rakkers op waren, vroeg Gijs opeens of we met hem mee wilden rijden, hij woonde toch richting ons Guesthouse. Super relaxed dat we gratis voor het Guesthouse weer werden afgezet en om de verhalen van de man te horen die hier al vanaf 1990 woont. Ondanks de liter bier die hij binnen een half uur achter de kiezen had hebben we ook deze rit weer overleefd ondanks het spitsuur in de stad.

’s Avonds Nieuwjaar gevierd met zijn allen, ook hadden we een aantal spat trainers uitgenodigd, Abrham, Amanuel, Solomon en Alex kwamen naar het Guesthouse om daar met ons het nieuwe jaar te vieren. Tot 12 uur in het Guesthouse gebleven en daarna zijn we met zijn allen gaan stappen in H2O waar het gezellig druk was met forenzies die allen Nieuwjaar vierden.. 1 januari waren we wel vrij van stage dus het feestje ging door tot in de late uurtjes. Ik werd alleen op 1 januari om 12 uur wakker gebeld in mijn bed want er was om 13.00 uur een wedstrijd met het House of Sport, ik snel onder de douche en sprinten naar een taxi om op tijd te zijn. Ik zat netjes om kwart voor 1 op de office en het bleek dat de tegenstander en nog niet was, chickerejelem dus.. Na een uur waren ze er nog niet, uiteindelijk begon de wedstrijd om half 3 en heb ik in mijn 2e “interland” en de eerste overwinning van het jaar geboekt, 4-3 voor het House of Sport! Daarnaast is ook nog alles heel alleen had ik na de wedstrijd een beetje een dikke enkel omdat je hier redelijk vaak door je enkel gaat doordat je op een steen gaat staan of in een groot gat.

Afgelopen week de voetballen besteld en op zoek gegaan voor hesjes en heb ik op een school voor doven en geestelijke studenten samen met Richard sportshirts uitgedeeld. Vandaag (vrijdag 04-01-2013) een kerstviering op het House of Sport met al het personeel, iedereen heeft een cadeautje gekocht en doormiddel van een spelletje mag iedereen een cadeautje uitzoeken. Maandag 7 januari zijn we bij Emanuel (spat trainer) uitgenodigd om met kerst bij zijn huis door te brengen, zijn moeder gaat een lunch en een koffieceremonie voor ons maken, ben benieuwd! Hierna gaat alweer onze laatste week in dus dat wordt nog even flink genieten van alles wat we hier hebben en kunnen doen!

Groeten vanuit Addis,

Tim


  • 05 Januari 2013 - 11:56

    Renee:

    Ha Timmes

    Bijzondere ervaring Kerst en Oud & Nieuw zo vieren!
    Voor ons ook een bijzondere ervaring hoor, deze familiedagen een normaal erg aanwezig gezinslid te moeten missen!
    We zijn begonnen met aftellen, jij ook natuurlijk.
    Ik wens je nu al heel veel sterkte met het afscheid nemen van al die bijzondere mensen die je daar hebt leren kennen en die je nu inmiddels al heel dierbaar zijn geworden!

    groetjes

  • 07 Januari 2013 - 22:19

    Loes:

    Heb al je geweldige verhalen gelezen! Wat een ervaring he! Zo te lezen heb je je goed vermaakt! Geniet van je laatste week! En tot snel! Liefs Loes

  • 11 Januari 2013 - 11:29

    Oma En Opa :

    hallo tim,
    weer genoten van jouw reisverslag, je beleefd toch heel wat.
    het zit er bijna op voor jullie en ga je afscheid nemen van de opgedane
    vriendschappen daar. Tim goede vlucht terug naar het koude holland,
    blij je binnemkort weer te zien. gr.oma en opa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tim Berends

Actief sinds 07 Sept. 2012
Verslag gelezen: 994
Totaal aantal bezoekers 13286

Voorgaande reizen:

25 September 2012 - 16 Januari 2013

Stage in Addis Abeba

Landen bezocht: