Kerst in korte broek en t-shirt - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Tim Berends - WaarBenJij.nu Kerst in korte broek en t-shirt - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Tim Berends - WaarBenJij.nu

Kerst in korte broek en t-shirt

Blijf op de hoogte en volg Tim Berends

24 December 2012 | Ethiopië, Addis Abeba

Selam!

Met het project nog steeds alles goed, het geld is in Ethiopie dus nu wordt het tijd dat we de materialen gaan aanschaffen en dat de eerste trainingen daadwerkelijk gaan beginnen.
Daarnaast ben ik tijdens de kerstdagen terwijl iedereen vrij is gewoon hard aan het werk op de office en dat betekend dat er geen vakantie voor mij is..

Afgelopen week heb ik voor het eerst sinds 3 maanden weer een balletje getrapt, de voetbalschoenen konden weer aan want we hadden afgelopen donderdag een wedstrijd met de staff van het House of Sport tegen de staff van de Post Office. Om 10 uur zou er afgetrapt worden op het “veld” naast onze office, uiteraard werd het weer uitgesteld omdat er een team uit de 2e divisie aan het trainen was.
Het veld lag er weer keurig bij en ook het zonnetje was weer aanwezig, het veld bestond uit een grote zandvlakte met stenen er tussenin, ideaal voor positiespel dus… We begonnen de wedstrijd in ieder geval met een formatie, we speelden in een 4-4-2 formatie en ik speelde laatste man. Al gauw bleek dat er hier een hele andere intentie is om een wedstrijd te voetballen, positiespel kennen ze niet en het was dan ook alleen maar zo snel mogelijk die bal naar voren krijgen om er vervolgens als een kip zonder kop achteraan te rennen.. Na 5 minuten was ook onze gehele formatie weg, volgens mij speelden we met alleen maar aanvallers want verdedigend stond je regelmatig tegen 4 a 5 man en ze kunnen hier ook erg hard rennen dus ik had aardig wat inspanning nodig om ons doel schoon te houden.

We stonden al redelijk snel met 2-0 achter doordat een aantal verdedigers niet op zaten te letten en wat middenvelders hun man lieten lopen.. Na de rust kwamen we zelfs met 3-0 achter maar door een professionele schwalbe van Ashonakey (de spits) in de 16 meter van de tegenstander kregen we een penalty die raak werd geschoten. Uiteindelijk scoorde de postofficers nog 1 maal en dat leverde in mijn eerste Afrikaanse wedstrijd een nederlaag op. Voor mij gold het als een overwinning want ik heb 110 minuten voetbal (we speelden 2x 55 min omdat de scheids niet op de tijd lette) vol gehouden op Afrikaanse bodem, op 2300 meter hoogte, 25 graden en een veld dat bestond uit zand/stenen en heel veel gaten. Na de wedstrijd was ik helemaal gesloopt dus hebben we besloten om een middagje bij het zwembad van het Hilton door te brengen om de spieren tot rust te laten komen.

Verder was er een sportdag voor gehandicapten gedurende de hele week, afgelopen zaterdag ben ik naar de afsluiting geweest in het stadion waar ook een aantal SPAT trainers van het House of Sport meededen. Na het bezoek aan het stadion zijn we naar Piazza, een wijk in Addis gegaan om het Poolhouse van Tillahun (SPAT trainer) te bezoeken en hebben we een aantal potjes poolen gespeeld en zijn we ’s avonds wezen stappen in club Stockholm.

Afgelopen weekend zijn 8 meiden van de 11 op vakantie gegaan wat betekent dat het heerlijk rustig is in het Guesthouse. Ik ben momenteel alleen met Kirsten en Richard en daarmee breng ik ook de kerstdagen door. Ik heb nog helemaal niet het gevoel dat het eind december en dus kerst is. De temperatuur is hier nog steeds rond de 25 graden en kerstmis wordt hier niet gevierd, althans, niet eind december. Op de Ethiopische kalender is het op 7 januari kerst dus je ziet amper een kerstboom staan rond deze tijd. Dit jaar vier ik dus kerst in korte broek en t-shirt en zonder familie en vrienden wat jammer is, maargoed ook wel weer bijzonder!

Nog 3 weekjes te gaan, nog genoeg werk te doen maar vooral ook nog veel genieten van alles hier, voor je het weet zit het er al weer op en moet de winterjas weer aan en de paraplu boven je hoofd! Aankomende week hebben we op donderdag opnieuw een wedstrijd en hoop ik weer stappen te maken met het project om de materialen aan te schaffen.

Via deze weg wil ik iedereen fijne kerstdagen en alvast een gezond 2013 wensen!

Groeten uit Addis,

Tim

  • 24 December 2012 - 15:44

    Renee:

    Hai Timmes

    Leuk om je reisverslagje weer te lezen ......
    Trainer Hans vroeg of je je botten en spieren nog hebt heel gehouden in die knollentuin!
    Het is nu Kerstavond, vanavond gaan de cadeautjes onder de Kerstboom, en e ligt vast en zeker ook voor jou wel een cadeautje onder !
    Bijzonder om deze dagen van warmte gezelligheid, kaarsjes, familie en vrienden zonder je jongste zoon te vieren!!
    Maar enfin, nog 3 weekjes en dan kunnen we je halen op Schiphol .....
    Ik hoef niet te zeggen : Geniet van je laatste weken in Ethiopie, want dat doe je wel.
    Wel wens ik je straks sterkte bij het afscheidnemen van al die mensen die je inmiddels dierbaar zijn geworden!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tim Berends

Actief sinds 07 Sept. 2012
Verslag gelezen: 475
Totaal aantal bezoekers 13284

Voorgaande reizen:

25 September 2012 - 16 Januari 2013

Stage in Addis Abeba

Landen bezocht: