Reisavontuur in het zuiden van Ethiopie! - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Tim Berends - WaarBenJij.nu Reisavontuur in het zuiden van Ethiopie! - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Tim Berends - WaarBenJij.nu

Reisavontuur in het zuiden van Ethiopie!

Blijf op de hoogte en volg Tim Berends

04 December 2012 | Ethiopië, Addis Abeba

Selamno beste lezers,

Afgelopen 10 dagen heb ik genoten van mijn vakantie die ik mag opnemen in deze stageperiode. Ik ben op 23 november met Gerjan, Gerdien, Merle en onze gids Tesfa het vliegtuig ingestapt voor een vlucht van 3 kwartier naar Arba Minch, een plaats in het zuiden. Hier in Arba Minch stond onze driver klaar met de auto om ons vervolgens de rest van de week rond te rijden naar meerdere steden in het zuiden van Ethiopie.

Nadat we op het vliegveld werden opgepikt door Aforke (driver) zijn we naar ons hotel gereden om daar de tassen te dumpen. Daarna zijn we doorgereden naar de Dorsi stam om hun dorp te bezoeken. We werden uitgenodigd door een paar mensen om hun huisjes te bekijken, het zijn huizen die zijn gebouwd in de vorm van een olifantengezicht, erg mooi om te zien. Op een gegeven moment moesten we plaatsnemen op een paar banken van koeienhuid en er werd bananenbrood voor ons gemaakt en we kregen local bier wat erg vies was. ’s Middags zijn we naar Lake Chamo gereden om daar met een bootje de rivier op te gaan om wilde krokodillen en nijlpaarden te zien. Tussen de gigantisch mooie natuur zijn we richting de krokodillentuin gevaren, dit was een klein inhammetje in het meer. We kwamen erg dichtbij de krokodillen en super bizar om deze gevaarlijke beesten van zo dichtbij in het wild te zien, ook hebben we de nijlpaarden gezien en dit zijn de meest dodelijke dieren in Ethiopie. Nadat we een stukje de krokodillentuin waren ingevaren moesten we noodgedwongen weg omdat 2 grote jongens elkaar probeerden aan te vallen en dit werd voor ons te gevaarlijk. ’s Avonds nog lekker gegeten bij een mooi hotel en verder niks gedaan.

De volgende dag hebben we de hele ochtend in de auto gezeten, dit is geen ramp in dit gedeelte van het land want je rijdt tussen de bergen, bananenbomen en andere schitterende natuur op zandwegen richting de andere stad, in dit geval Konso. Tussendoor kom je door alle mooie natuur ineens uit het niets een dorp inrijden waar kinderen langs de weg staan te dansen omdat er weer een auto met forenzies (blanken) langs komt en ze vragen om lege flessen water die we vervolgens uit de auto gooiden om de kinderen weer blij te maken. Ook stonden we onderweg vaak stil omdat er ineens een gigantische kudde met koeien midden op de weg liepen en je ziet ook allerlei andere mensen die op hun blote voeten op de keien langs de wegen van dorp tot dorp lopen. Nadat we aangekomen waren in Konso zijn we eerst weer onze spullen gaan dumpen in het hotel en vervolgens ben ik met Gerjan en Tesfa door het stadje gaan lopen op zoek naar Kefta, dit is een jongen met het kleinste mensengezicht wat ik ooit heb gezien, ze zeggen over hem dat zijn moeder verkracht is door een aap. ’s Middags zijn we nog naar het Wild community Centre gegaan, dit is een dorpje met rotsen die zijn uitgesneden door een vulkaan, super mooi om te zien alleen waren er kinderen die stenen wilden verkopen aan ons en die maar bleven aandringen dus het waren net vliegen, super irritant. Op de terugweg zijn we nog bij een dorpje wezen kijken waar 5000 mensen woonden, het was echt mooi om te zien hoe zij samenwoonden en hoe de hutjes tegen de bergen op waren gebouwd. Ook deze mensen hadden weer hele andere leefgewoontes.

De volgende dag weer een aantal uur in de auto, we gingen van Konso verder naar het zuiden naar de plaats Turmi. Hoe verder we naar het zuiden gingen hoe warmer het werd (rond 30 graden of meer). In Turmi kwamen we aan in een hotel wat mooi gelegen was alleen er waren verschrikkelijk kleine kamers wat meer op een stal van een koe leek.. In Turmi leven de Hamer stam, we zijn ’s middags naar de hamer markt gegaan en we hadden enorm veel geluk want deze dag vond er een Bull jumping plaats. Wanneer iemand bij deze stam wil gaan trouwen moet hij eerst laten zien dat hij over de koeien kan redden en wanneer je dit red mag je trouwen. De hele dag hebben we de ceremonie bijgewoond en aan het eind van de middag ging er daadwerkelijk een man over de koeien, dit was echt super mooi om mee te maken en we hadden ontzettend geluk want het is maar 1x in de zoveel tijd. De zussen worden van de jongen worden bij deze ceremonie door een andere man met takken op de blote rug geslagen wat lelijke striemen en bloedende wonden oplevert, dit was niet mooi om te zien maar het is bij deze stam “heel gewoon”. Daarna nog een potje
Wezen tafel voetballen aan de overkant van de weg van het hotel waar een aantal jongens uit het dorpje een mooie tafel hadden staan.

De volgende dag weer verder getrokken, zo’n 80 kilometer over de zandwegen en door de bergen en mooie dorpjes richting Jinka, onze laatste plaats en de meest zuidelijke plaats van onze reis. Deze stad ligt zo’n 100 km van Kenia af en hier leeft 1 van de beroemdste stammen, de mursi. We hebben deze dag niet veel gedaan, lekker wezen chillen en aan het eind van de middag naar het museum geweest. Ik ben nog met Tesfa, de gids, wezen rondrijden in het dorp in een tuk tuk, die heb je super veel in het zuiden en het is een schitterende manier om je te verplaatsen want ze rijden als taxi en zijn super goedkoop. In Jinka lag er een gigantisch lang grasveld wat het vliegveld bleek te zijn, er werd op gevoetbald, er liepen koeien op en het leek niet op een vliegveld, wanneer er een vliegtuig moet landen wordt iedereen van het veld gestuurd en kan die landen, wat bizar hahaha! Achter het “vliegveld” lag een rivier waar we met de tuk tuk naartoe reden, de bult af ging prima alleen omhoog werd het toch echt lastig omdat de benzine op was, er zat maar 1 ding op, Tesfa en ik moesten hem omhoog duwen haha! Nee 1 belletje kwam er een man op een motor met een fles benzine aanrijden en werd onze tank weer gevuld waarna we ons avontuur weer voort konden zetten. ’s Avonds nog een aantal rondjes op de motor op het vliegveld gemaakt en daarna vroeg naar bed omdat we de volgende dag om 6 uur richting de Mursi gingen rijden!

Half 6 de wekker, snel douchen zat er niet in want er was geen water, dan maar de auto in.. op naar de Mursi! Het was zo’n 2 uur rijden omdat we door een nationaal park gingen, op de heenweg niet veel gezien, op de terugweg een slang, apen en mooie vogels. Maargoed, dat was pas de terugweg.. Het bezoek aan de Mursi was heel bijzonder, deze stam leeft heel anders als de Hamer en dan vooral op commercieel gebied. Wanneer we aankwamen bij de Mursi kregen we direct een geplastificeerde prijslijst in onze handen gedrukt want elke foto moest natuurlijk betaald worden, afijn het was maar 5 birr dus geen probleem. Heel apart om de mensen te zien, ze dragen alleen een aantal doeken om zich heen en de vrouwen hebben gigantische schotels in hun lippen, ook zijn ze erg opdringerig omdat je de hele tijd wordt aangetikt en ze willen dan met je op de foto, het enige wat ze zeggen is picture 5 birr, please foto.. Niet chill dus. De Hamer is in dat geval super chill, hangen niet om je heen en blijven vooral zichzelf op de manier hoe ze leven, de Mursi is verpest door het toerisme.. Het was wel mooi om dit ook weer eens meegemaakt te hebben. ’s Avonds zijn we nog in Jinka wezen stappen maar niet te laat want de volgende dag stond er een lange reis op het programma.. Van Jinka terug rijden naar Arba Minch (zo’n 300 km).
De volgende dag dus terug naar Arba Minch, onderweg nog gestopt bij een plaatsje waar een markt was waar alle stammen bij elkaar komen met hun spullen.. Een aantal leuke souvenirs gekocht en toen maar weer de auto in om onze lange reis voort te zetten. Onderweg weer superveel gezien, ook was er een krokodil gevangen langs een rivier door een aantal mensen die ze met trots langs de weg neer hadden gelegd en waar wij uiteraard even zijn uitgestapt voor een paar kiekjes.

Dag 7 stond er een safari op het programma, eerst weer met de boot lake Chamo (2 uur) en onderweg weer krokodillen en nijlpaarden gezien.. Waar we aanlegden met de boot aan de overkant doken nog een paar grote jongens weg die op het strand lagen dus we werden warm verwelkomd… De safari viel me enigszins tegen, we hebben 3 uur lang rondgelopen in de hitte, en het enige wat we zagen waren zebra’s, gazelles en de anderen hebben nog een leeuw in de verte gezien maar die heb ik op de een of andere manier gemist, haha! ’s Avonds nog ff wezen stappen en we hebben deze vakantie een nieuwe drank uitgevonden, super mint, lekker voor die avond maar niet voor de volgende dag! De volgende morgen alweer de laatste dag van onze trip, we zijn met 2 tuk tuk’s richting de krokodillenfarm gereden, hier lagen duizenden kleine krokodillen die worden gefokt totdat ze zo groot zijn dat ze geslacht kunnen worden en dat hun huid over de hele wereld kan worden verkocht, wederom erg bizar! Verder niks gedaan en de volgende dag stond onze vlucht alweer op het programma terug naar Addis.

Al met al een 10 daagse super ervaring waarin we veel hebben gezien, meegemaakt en vooral hebben genoten! Ook was het wel weer lekker om in het Guesthouse terug te keren omdat dit gewoon luxe is, de hotels waarin we sliepen hadden denk ik een halve ster, de helft van de tijd geen water/stroom of luxe bedden, maargoed dat maakt niks uit voor 10 dagen..

Nu weer keihard aan de slag met ons project, we hebben goede stappen gezet want de knoop tussen ons en de sportofficers en de scholen is doorgehakt en binnen nu en een korte periode zullen de 4 doven scholen beginnen met hun trainingen.

Daarnaast zit ik hier nu al 10 weken, het vliegt daadwerkelijk voorbij, over 6 weken zit ik weer in het koude Holland.. Morgen (5 december) ben ik ook nog eens jarig en dit gaan we goed vieren met de overige studenten, we vieren eerst met zijn allen sinterklaas en ’s avonds gaan we met zijn allen stappen.

Tot zover dit (lange) reisverslag , de groeten uit Addis en tot schrijfs!

• 04 December 2012 - 16:48

Loes:

Super gaaf hoor timmie!!!! Geniet er nog maar lekker van, 4 mnd is veel te kort!! Xxx

• 04 December 2012 - 19:29

Henk En Gemmy (Ouders Merle):

Tim, wat leuk om je verhaal te lezen. Had gisteren al wel iets van Merle gehoord.
    Leuk dat jullie het samen gezellig hebben gehad.
    Voor morgen alvast gefeliciteerd met je 21 ste verjaardag.
    Samen met Merle die 20 wordt, moet dit wel een bijzondere verjaardag worden.
    Zonder ouders, familie en vrienden, maar nu wel met een hele gezellige groep.
    Veel plezier.