Kogel is door de kerk, het project kan starten! - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Tim Berends - WaarBenJij.nu Kogel is door de kerk, het project kan starten! - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Tim Berends - WaarBenJij.nu

Kogel is door de kerk, het project kan starten!

Blijf op de hoogte en volg Tim Berends

14 December 2012 | Ethiopië, Addis Abeba

De kogel is door de kerk!

Na een lange periode van discussiëren, meetings en afspraken is de kogel eindelijk door de kerk en kan ons project gaan starten waarvoor we hier gekomen zijn. Vorige week zijn we rondgekomen met de sportofficers van het House of Sport en hebben ook de directeuren van de eerste vier dovenscholen waarop we ons gaan richten, ons plan goedgekeurd.

Het opzetten van een dovenvoetbalcompetitie lijkt erg gemakkelijk, althans, in Nederland. Hier in Ethiopie kom je erachter dat het cultuurverschil vaak toch erg lastig is om zoiets als een voetbalcompetitie op te kunnen starten voor dove kinderen. Vaak komen er aspecten bij kijken die je als Nederlander van te voren helemaal niet verwacht.
Door het cultuurverschil wordt het werken vaak niet makkelijker. Men heeft hier een hele andere denkwijze, ze leven met de dag en kijken niet naar morgen of naar volgende week. Denken op lange termijn is hier dus absoluut niet aan de orde. Daarnaast is het plannen erg lastig hier, wanneer je om 10 uur met iemand een afspraak maakt, mag je ten eerste hopen dat diegene er is en ten tweede dat die er om 11 uur is.

Daarnaast draait alles in het land om geld. Overal wil men geld voor hebben, zo ook voor ons project: de deelname van kinderen op de training, het transport van de kinderen, eten en drinken voor de kinderen bij elke training en ook moeten de trainers veel salaris krijgen. Hier hebben wij met onze Nederlandse gedachte een verandering in aangebracht. We zijn in discussie gegaan met de trainers over hun salaris, wij vonden namelijk dat ze te veel geld kregen in de begroting van de sportofficers, de sportofficers zeiden tegen ons dat het discussiëren toch niet zou helpen en dat ze het niet voor minder dan het bedrag wat hun in de begroting hadden zouden doen. Wij zijn gaan discussiëren en het is ons gelukt om heel wat van het bedrag af te krijgen, het kan dus wel.. zolang je het maar probeert! Vaak willen ze er dus gewoonweg geen moeite voor doen..

Dankzij VIOS Vaassen en SEH uit Heerde kan ons project nu voor minimaal 1 jaar gaan beginnen, zij hebben geld ingezameld en met dit geld kunnen wij de salarissen van de trainers betalen, materialen en overige kosten die nodig zijn voor dit project.
Het project bestaat op dit moment uit 4 doven scholen die meedoen aan de competitie, op een langere termijn willen we dit uitbreiden naar 9 doven scholen alleen op dit moment is dit niet haalbaar omdat er gewoonweg geen financiën voor zijn. Een doventeam bestaat uit 15 dove spelers, zij krijgen 1 keer in de week een training en na 7 weken training vindt er een toernooi plaats tussen de 4 scholen.

Deze week zijn we als laatste met de trainers zelf om tafel gegaan, na een goed gesprek hebben zij ook ingestemd met ons plan en het wachten is nu op het geld vanuit Nederland. Wanneer we dit geld hebben kunnen we aan de slag met het kopen van de materialen en zullen de trainingen snel starten. Wij kijken er erg naar uit om te starten met het project!

We zijn als sportmanagers erg blij met dit resultaat omdat het allemaal erg moeilijk is gegaan, op dit moment kunnen er door dit project 60 doven kinderen sporten en het plan is voor de komende 2 jaar.

Tot de volgende blog!

• 14 December 2012 - 13:50

Martin Berends:

Mooi Tim , dat het resultaat nu zichtbaar wordt!
    Succes de komende weken, gr Martin

• 16 December 2012 - 14:33

Oma En Opa:

hallo tim

allereerst gefeliciteerd met het behaalde resultaat. Hopen dat het geld snel
    binnenkomt en jullie mkunnenstarten met het projecct.
    Met ons is alles goed, we leven met je mee. Het is al gauw kerstmis ewn oud
    en nieuw, en dan ben je al zo weer thuis. hart.groetjes van je oma en opa

• 16 December 2012 - 14:33

Oma En Opa:

hallo tim

allereerst gefeliciteerd met het behaalde resultaat. Hopen dat het geld snel
    binnenkomt en jullie mkunnenstarten met het projecct.
    Met ons is alles goed, we leven met je mee. Het is al gauw kerstmis ewn oud
    en nieuw, en dan ben je al zo weer thuis. hart.groetjes van je oma en opa