De eerste week stage - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Tim Berends - WaarBenJij.nu De eerste week stage - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Tim Berends - WaarBenJij.nu

De eerste week stage

Blijf op de hoogte en volg Tim Berends

08 Oktober 2012 | Ethiopië, Addis Abeba

Selam!

Maandag 01-10-2012
Vandaag de eerste stagedag. Om 08.00 zouden we opgehaald worden door Sheme, onze vaste taxichauffeur, dus wij stonden na ons ontbijt braaf klaar maar om 08.00 uur geen Sheme te zien. Uiteindelijk kwam hij gelukkig nog alleen was het inmiddels al 10.00 uur.. Welkom in Ethiopie! Bij het House of Sports aangekomen hadden we een gesprek met Mulugeta, de baas van Dires House of Sports en Bart die werkzaam is voor Respo. Er werd ons uitgelegd wat van ons verwacht werd tijdens deze 3,5 maand stage. ’s Middags zijn we naar het Lucy Museum gegaan, Lucy is de moeder der moeders, zij wordt gezien als de eerste mens op aarde. Normaal ben ik nooit zo van de museums maar nadat we het national museum of Ethiopia hadden gehad kon Lucy er ook nog wel bij. Achteraf was het leuk om de musea te bezoeken om zo een goede indruk van het land en de cultuur te krijgen.
Na het museum ben ik met Sheme, een vriend van hem en een aantal medestudenten naar een voetbalwedstrijd in het nationale stadion gegaan. We gingen naar Ethopian Buna (wat koffie betekent in het Ethiopiaans) zij spelen in de eredivisie van Ethiopie. Voor 5 Birr (€0.20 eurocent) kon je een kaartje kopen en in dit stadion worden verschillende wedstrijden achter elkaar gespeeld, de moeite waard dus! Het voetbal wordt gespeeld op een akker die nog slechter is dan het weiland van de familie Straatman en het is vooral hard rennen en snoeiharde duels. De sfeer in het stadion is fantastisch de hele wedstrijd door wordt er gezongen en gedanst door de supporters, helaas mochten we geen foto’s maken in het stadion.
Dinsdag zijn we naar een groot revalidatiecentrum geweest waar kinderen met een geamputeerd arm/been verblijven. Ze blijven hier na hun operatie maximaal 3 tot 6 maanden. Het was indrukwekkend om dit mooie complex te zien en na een rondleiding zijn we even gaan voetballen met de kinderen die natuurlijk helemaal blij zijn wanneer je met ze gaat sporten.

Woensdag 03-10-2012
Vanochtend kregen we een presentatie van de sportofficers en Mulugeta (baas House of Sports) over het Dires House of Sports, met welke sportprojecten ze bezig zijn en wat de huidige sporten zijn die aangeboden worden. Daarnaast moesten wij ons als studenten kort voorstellen en daarna werd per opleiding de opdrachten besproken. Ik ga me met 2 andere sportmanagers bezighouden met verschillende opdrachten. Zo moeten wij ervoor zorgen dat er een goede structuur binnen de organisatie komt, er worden momenteel sporten aangeboden maar er zit niks geen beleid achter, er wordt zomaar wat gedaan. Daarnaast gaan we helpen met het opzetten van een voetbalclub, ook hier is geen structuur dus wij moeten er voor zorgen dat er een strategisch plan komt om de structuur hier op orde te brengen, ze willen net als in Nederland dat er ieder weekend een wedstrijd wordt gespeeld in plaats van 1x in de zoveel tijd wanneer het hun uitkomt. Daarnaast moeten we ons bezig houden met het opzetten voor een sportprogramma voor blinden. Er zijn in Addis zo’n 1000 kinderen die blind zijn en willen sporten alleen wordt er momenteel nog niks aangeboden voor deze kinderen. Al met al zijn dit uitdagende taken waar we ons de komende 3,5 mee bezig gaan houden. De eerste 1,5 week gaan we ’s morgens mee om de scholen te bezoeken met dove/blinde/gehandicapte kinderen om een indruk van de scholen te krijgen en het sportprogramma, hierna zullen we vooral vanaf de office werkzaam zijn.
’s Middags zijn we naar een dovenschool geweest waar de SPAT trainers (Sport and Physical Activity Trainers) lessen verzorgen, dit zijn mensen met een handicap die de opleiding als SPAT trainer hebben gevolgd en dus zelf de lessen verzorgen. We kregen een rondleiding door de director van de school, dit was erg indrukwekkend en bijzonder om te zien. In de klassen zaten dove kinderen en in sommige klassen ook kinderen die wel kunnen horen, deze volgen de lessen omdat zij zo de gebarentaal kunnen leren om thuis te communiceren met hun dove ouders of broers/zussen.

Donderdag 04-10-2012
Vandaag werden we zoals gewoonlijk weer om 08.00 uur opgehaald door Sheme. We hebben in de ochtend weer een dove school en een school bezocht met kinderen met een mentale beperking. Het was een erg grote school maar de helft van de ruimtes werd maar gebruikt, op de school zaten zo’n 88 kinderen die doof waren. De klassen zijn hier super klein en wanneer wij in een klas komen tijdens de rondleiding staat iedereen op. De kinderen hebben hier erg veel respect, wanneer de docent praat is iedereen ook stil. Na de scholen bezocht te hebben zijn we gaan lunchen bij een pizzaria wat elke dag het geval is, het is hier heel normaal om ’s middags en ’s avonds warm te eten. Daarna hebben we op straat onze schoenen laten poetsen bij een aantal jonge kinderen op straat, die zie je daadwerkelijk overal op de stoep zitten, voor 10 birr (0.40 cent) zijn mijn Vans weer als vanouds. ’s Middags overleg gehad op de office over het Xperience programma, dit zijn jongeren die vanuit Nederland 10 dagen in oktober naar Ethiopie komen om het land te ervaren. Zij gaan lessen geven op scholen en daarnaast veel bekijken in de stad en leuke dingen doen.

Zaterdag zijn we naar een bos gegaan wat buiten Addis Abeba ligt, zo’n 2 uur rijden maar het was het waard! Wanneer je eenmaal buiten de grote stad bent kom je in het echte Ethiopie. Je rijdt door een super landschap over een klein zandweggetje en om je heen zie je gigantisch mooie natuur en bergen. Daarnaast wonen hier de armen en zie je vooral de hutjes waar ze in wonen en hier wordt gebruik gemaakt van ezels om zichzelf te vervoeren, erg bijzonder om te zien! We gingen naar het bos omdat over 2 weken hier 16 nederlandse jongeren komen die hier 10 dagen verblijven. Wij moeten hen begeleiden tijdens deze 10 dagen en 1 activiteit is om een weekend buiten Addis te gaan en te overnachten in het bos.. Verder zijn we ’s avonds weer wezen stappen wat hier erg gaaf is, we zijn in een luxe club van een Nederlander geweest en daarna weer naar onze vaste kroeg Memo. Zondag zijn we wezen zwemmen bij een hotel en hebben we ’s avonds Barcelona – Real Madrid gekeken aan de overkant van de weg waar een schuurtje zit met een tribune en een gigantische beamer waar alle wedstrijden worden uitgezonden!

Al met al een lekkere week achter de rug wat wel pittig was, maar zeker de moeite waard! Vandaag (maandag) trouwens voor het eerst een stuk hardgelopen maar je merkt direct dat je hier op 2200 meter zit.. Heb namelijk zo'n 3 km hardgelopen en werd door iedereen aangemoedigd op straat en alle auto's toeterden, super grappig alleen was het erg pittig.. Op naar een nieuwe week stage!

Chicerejelem!

Martinberends:

Perfekt verslag Tim, zo krijgen we een aardig beeld van je verblijf daar! [ wel gezond eten hè]

• 08 Oktober 2012 - 19:39

Roel:

Erg gaaf allemaal, Tim! Gr Roel

• 08 Oktober 2012 - 21:00

Evan & Marit:

Leuk om te horen wat je zoal meemaakt Tim!
    Groeten Evan en Marit

• 08 Oktober 2012 - 21:19

Renee:

Leuk om je avonturen mee te maken Tim!
    Volgens mij heeft Martin net als opa ook last van 3D
    Liefs, mamsie

• 08 Oktober 2012 - 22:12

Miranda Koers:

Goh, je maakt het ene uiterste met het andere mee!!
    Heel erg leuk om te lezen Tim,ik wens je weer een fijne nieuwe stageweek!!!
    Groetjes Miranda