Buna, Buna, Buna! - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Tim Berends - WaarBenJij.nu Buna, Buna, Buna! - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Tim Berends - WaarBenJij.nu

Buna, Buna, Buna!

Blijf op de hoogte en volg Tim Berends

22 Oktober 2012 | Ethiopië, Addis Abeba

Selam,

Maandag weer een dag op de office geweest, ze zijn op dit moment de hele nieuwe office aan het bouwen omdat ze weg moesten bij de oude office doordat de regering daar een weg aan wilt leggen. De oude locatie was een toplocatie waar een tennisveld, basketballveld en goede voetbalvelden lagen. Op dit moment helpen wij met klussen zoals het inrichten van de kantoren en het verven van de nieuwe office. De sportvelden kunnen nog niet worden gebruikt omdat het gras nog gemaaid moet worden en de regering bepaald wanneer dit gebeurt, tot die tijd worden de voetbaltrainingen gegeven op een geasfalteerd veld. ’s Avonds zijn we bij Sammy, een collega van house of sports die computerlessen geeft uitgenodigd om bij hem te komen eten. Zijn moeder is de hele dag bezig geweest om eten voor ons te maken en hebben ’s avonds erg lekker gegeten. Het enige nadeel is dat hier met de handen wordt gegeten en wanneer je dit niet gewend bent is dat nog best lastig, helemaal als je rijst krijgt.. Daarna afgesloten met een koffieceremonie en al met al was het echt heel leuk!

Dinsdag weer een dag wezen klussen op de office.. ’s avonds kwamen de Nederlandse studenten die hier voor 10 dagen blijven aan die we ontvangen hebben in het Guesthouse. Erg druk nu maar wel gezellig! Zij blijven hier voor 10 dagen voor de “Experience”, het zijn jongeren van verschillende verenigingen die hier trainingen gaan geven in hun sport en daarnaast leuke dingen gaan doen in de stad en alles bekijken. Wij moeten deze 10 dagen helpen met het begeleiden van de jongeren en ik ga me bezig houden met het voetbalproject, de jongeren gaan 4 verschillende teams trainen in 1 week en sluiten volgende week vrijdag af met een voetbaltoernooi.
Woensdag stond ook weer in het teken van klussen, ’s avonds zijn we naar de wedstrijd Buna – St. George geweest in het stadion, dat dit keer helemaal uitverkocht was. Buna – St. George is hier het Ajax – Feyenoord en is dus een echte derby, St. George is de club van de rijken, die kopen veel spelers en Buna heeft hier geen geld voor maar wel een veel betere supportersschare. De sfeer was niet te beschrijven de hele wedstrijd door alleen maar zingen, dansen, springen echt geweldig! Je koopt hier namelijk een kaartje voor een zitplaats maar iedereen staat de hele wedstrijd.. Buna won uiteindelijk na 1-1 na 90 minuten met penalties. Dit was namelijk de halve finale van de City Cup. Zondag speelt Buna de finale, helaas kunnen wij deze waarschijnlijk niet zien omdat wij met de Nederlandse studenten een weekend buiten Addis in een bos gaan kamperen.

Zaterdagmorgen zijn we naar een revalidatiecentrum Allemachen geweest, deze bestond 40 jaar en we waren uitgenodigd op het feestje. Na het feestje zijn we richting Supa vertrokken met alle Nederlandse studenten en alle staff van het House of Sports (58 personen) om daar een weekend in het bos te verblijven.. Het was heerlijk om even frisse lucht te hebben omdat je in Addis zelf de hele dag uitlaatgassen ruikt.
Nu is het weer tijd voor een nieuwe week stage, de laatste week dat de groep Nederlandse studenten hier zijn, wat erg gezellig maar ook erg druk is in het Guesthouse. Donderdag spelen we nog een voetbalwedstrijd met de staff van het House of Sports tegen de Nederlandse studenten en morgen (dinsdag) zijn we bij de Nederlandse Ambassade uitgenodigd om daar op bezoek te gaan. Al met al weer genoeg op de planning voor deze week en daardoor vliegen de weken hier voorbij!

Ook wordt er deze week wederom gekeken of hier draadloos netwerk op de office wordt aangelegd, ik ga er vanuit dat dit niet gebeurt dus nog steeds heb ik na 4 weken gebrekkig internet via een soort USB stick waarvan we er 3 hebben voor 8 studenten dus het is niet echt relaxed.. Wel gaan we vaak uiteten bij het Ararat hotel, wat aan het eind van onze straat ligt, hier is een wifi verbinding waardoor ik af en toe weer een verslag kan uploaden!

Update: Buna heeft gisteren de finale om de City Cup gewonnen van de Commercial bank met penalties, helaas hebben we deze match gemist maar zondag start hier de competitie dus ik zal ongetwijfeld weer een aantal keer Buna gaan aanmoedigen!

Ciao!

• 22 Oktober 2012 - 22:21

Renee:

Gaaf verslag weer Timmes
    Geniet van je tijd in Ethiopie!

• 28 Oktober 2012 - 20:01

Janny ( Je Oude Buuf):

Hoi Tim,
    Geweldig joh al die ervaringen. Verwacht dat je er veel van opsteekt en in ons koude kikkerlandje met andere ogen kijkt naar het Afrikaanse leven. Heel veel succes moet jullie stage en ik zal je blijven volgen.
    Wat betreft het sentiment van je kinderjaren kan ik nog wel een boekje op doen (ha,ha)

• 31 Oktober 2012 - 18:06

Tim Berends :

Buuf! Je leert hier zeker te relativeren tussen het leven in Nederland en Afrika! De armoede is een ding maar ook vooral positieve dingen, bijzonder gastvrije mensen hier en het weer is natuurlijk heerlijk.. Elke dag rond de 25 graden! Haha over de jeugd zou best nog een boekje open kunnen inderdaad! Leuk dat je me blijft volgen ik ga proberen elke week een verslag up te loaden alleen is het soms lastig omdat we beperkt internet hebben! Groetjes.