De eerste dagen in the big city - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Tim Berends - WaarBenJij.nu De eerste dagen in the big city - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Tim Berends - WaarBenJij.nu

De eerste dagen in the big city

Blijf op de hoogte en volg Tim Berends

02 Oktober 2012 | Ethiopië, Addis Abeba

Dag 3: 27-09-2012

De dagen vliegen hier voorbij, zoveel indrukken die je opdoet in één dag. Vandaag zijn we om 13.00 uur opgehaald door Sheme en we gingen naar de bergen voor een mooi uitzicht over de hele stad Addis Abeba. We reden bij de bergen in een gebied waar de mensen echt in krotjes wonen wat wel heftig was om te zien. Toen we eenmaal bij het uitzichtpunt waren kwamen kinderen en vrouwen met kleine kinderen direct naar ons toegerend en vroegen om geld, hier heb je heel veel mee te maken en ben er na 2 dagen al wel aan gewend om de andere kant op de kijken. Wel gaven we de kinderen drop wat we bij ons hadden en dat vonden ze ook al heel leuk. Na het prachtige uitzicht gingen we richting het centrum van Addis om daar eerst te lunchen bij Kaldi’s Coffee wat het zelfde logo als Starbucks had haha. Na een goede sandwich en heerlijke koffie gingen we naar de film The Expendables 2 die volgens Sheme om half 5 zou beginnen. Eenmaal aangekomen bij de zaal bleek dat de film ineens 2 uur later begon. Voor de film betaal je hier 45 Birr, dit is omgerekend €2,-. Ook voor het eten ’s avonds betaal je 100 Birr en dan heb je drinken en goed eten zoals een biefstuk of pizza en dat is omgerekend €3,-. Om het 2 uur wachten op te vullen gingen we naar de amusementshal die onderin het gebouw zat, een grote hal met allerlei spelletjes voor kinderen, maargoed wij moesten ook de tijd doorkomen dus mijn jonge jaren kwamen weer bij me boven en haalde 8 munten om op de automaten te gaan spelen.

Bij elk spel kon je tickets winnen en met die tickets kan je uiteindelijk een prijsje halen bij de balie. We zagen 1 mooi automaat staan waar je aan een soort rat moest draaien, ik gooi er 2 muntjes in en draaien maar.. Opeens gaf die aan JACKPOT!! 500 tickets! Het was echt geniaal al die mensen om me heen kwamen er bij staan en wisten niet wat ze zagen en wij lagen natuurlijk helemaal dubbel van het lachen! Uiteindelijk kon ik met 500 tickets een stuiterbal halen die licht gaf en een ander balletje. Hier had ik natuurlijk niet veel aan en heb ze dus weggegeven aan de kinderen die op me af waren gekomen doordat ik zoveel had gewonnen. Ook ben ik erachter gekomen dat zij heel slim zijn om geld uit je zak te stelen. Na de amusementshal gingen we even wat drinken in de Sportsbar waar ze daadwerkelijk alles uitzenden. Hier kwam ik erachter dat er 200 Birr uit mijn zak was gestolen wat omgerekend zo’n 6 euro is maar het was wel een waarschuwing dat je hier erg op moet passen met geld in je zak!

Om kwart over 6 ’s avonds gingen we terug naar de film omdat die om half 7 begon, overal op straat stonden militairen met dikke geweren en we vroegen ons af wat er nou weer aan de hand was.. Wat bleek was dat de premier in Amerika op staatsbezoek was geweest en dus terugkwam en de hele straat werd afgezet met zwaar gewapende militairen.. De film was erg grappig om eens mee te maken in zo’n land, de kwaliteit was goed en ook heerlijke stoelen. Wat wel anders is als in Nederland is dat je hier 2 maal wordt gefouilleerd als je de zaal in wilt.

’s Avonds weer naar een heerlijk restaurant gegaan waar ik penne met carbonarasaus heb gegeten, erg lekker! Daarna na het Guesthouse, nog even een lekker biertje gedronken (St. George) en daarna gaan slapen omdat je hier na 1 dag echt gesloopt bent door alles wat je op zo’n dag meemaakt.

Vrijdag 28-09
Vandaag zijn we naar het Dires House of Sports geweest, de plek waar ik kom te werken. Het is nog helemaal in aanbouw omdat ze net zijn verhuisd vanaf een andere locatie. De sportvelden moeten nog gemaaid worden en de kantoren moeten nog ingericht worden maar alles op zijn tijd hier in Ethiopie.. Na een leuk ontvangst door het personeel met de gebruikelijke koffieceremonie (Ethiopie is het land van de koffie) hebben we met iedereen kennisgemaakt en zijn we daarna naar het nationale museum geweest wat interessant was! De koffieceremonie is heel speciaal de ruimte waarin dit wordt gedaan wordt bezaaid met gras omdat dit bij het ritueel hoort.. Daarna wordt de koffie bereid, pure bonen worden opgewarmd op een vuurtje met kolen en daarna wordt het water erop gekookt. De koffie is echt super sterk want melk kennen ze niet voor in de koffie, wel gooien ze er super veel suiker in waardoor het nog enigszins te drinken is.. Zo’n ceremonie duurt 3 uur en je kan niet stoppen na 1 bakje maar je moet er gelijk 3 drinken haha. ’s Avonds hebben we in het Guesthouse gegeten en verder een rustige avond gehad.

Zaterdag 29-09
Vandaag zijn we voor het eerst buiten Addis Abeba geweest, we gingen eerst naar een dorpje waarin een Nederlands gezin een boerderij had. Hier zijn we wezen kijken en hebben we melk gedronken van de Hollandse koeien! Je merkte direct dat je buiten de grote stad was want in deze dorpjes gaat het ploegen van het land nog met een os ervoor en vervoeren de mensen zich per tuktuk of paard en wagen. Hierna zijn we doorgereden over de weg naar Djibouti, die ook wel bekend staat als “the route of death” omdat hier erg veel vrachtverkeer rijd over smalle zandwegen en veel mensen hier zijn omgekomen door auto ongelukken. Af en toe was het dan ook even het hart vast houden in het busje maar gelukkig hebben we een fantastische taxidriver Sheme! Hierna wezen zwemmen bij een zwembad waar het water donkergroen was en waar een soort schorpioenen af en toe langs je kwamen zwemmen, moet je ook een keer meegemaakt hebben.. Rond 6 uur zijn we weer richting Addis gereden, boodschappen gedaan bij een supermarkt en daarna een hapje gaan eten en nog even snel de laatste 20 minuten van Manchester United gekeken want dit is de club van de mensen hier in Ethiopie. Daarna maakten we ons op voor onze eerste stapavond in Addis Abeba, het was echt geweldig, eerst naar club Stockholm gegaan en daarna nog door naar Nemo. Het waren echt 2 super toffe clubs, je merkt wel dat hier alleen de rijke mensen komen want hier betaal je voor een biertje zo’n 35 birr wat zo’n 2 euro is terwijl je in de stad voor 10 birr een biertje hebt. Toen we eenmaal in Nemo waren werd al snel bekend wat voor soort club dit was.. Wat wij in Deventer onder de Wilhelminabrug hebben loopt hier vrij rond in de tent. Het was dan als blanke erg lastig om van de vrouwen af te komen waar je voor geld iets leuks mee kon gaan doen buiten. We zijn tot 4 uur gebleven in deze club en zijn toen maar weer richting huis gereden omdat het nog zo’n half uur rijden was.

Al met al een week met superveel nieuwe ervaringen, belevenissen en avonturen! Ik vermaak me hier opperbest met mijn “huisgenootjes” en ik moet er vanaf morgen toch echt aan gaan geloven want dan beginnen we officieel voor het Dires House of Sports! Ik heb er na een leuke week ontspanning erg veel zin in en houdt jullie op de hoogte van het werk wat ik ga uitvoeren voor het Dires House of Sports! Vanaf volgende week zullen er sneller verslagen volgen omdat we dan als het goed is internet hebben en dan heb ik ook een Ethiopiaans telefoonnummer.

• 03 Oktober 2012 - 12:46

IdeC:

Leuke verslagen Tim, een hele belevenis hè zo'n trip. Geniet er van en succes met je stage!

hallo tim
    leuk joh wat je allemaal beleefd, heel interessant om te lezen. onze complimenten

• 04 Oktober 2012 - 07:55

IdeC:

Opa en oma hebben zeker 3D :-)

• 07 Oktober 2012 - 19:12

Janny:

Hee Tim wat een verhaal joh en het zal zeker een hele indruk op je hebben als ik dit allemaal zo lees!!
    Maar je doet het goed en miss kun je beter schrijver gaan worden.

Liefs Janny
    Succes