Aankomst en de eerste indrukken in Addis Abeba - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Tim Berends - WaarBenJij.nu Aankomst en de eerste indrukken in Addis Abeba - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Tim Berends - WaarBenJij.nu

Aankomst en de eerste indrukken in Addis Abeba

Blijf op de hoogte en volg Tim Berends

02 Oktober 2012 | Ethiopië, Addis Abeba

Welkom bij mijn eerste reisverslag vanuit Addis Abeba,

Dinsdagochtend vertrokken we om 10.10 uur vanaf Schiphol voor ons avontuur in Ethiopie. Na een goede vlucht waar we erg goed verzorgd werden landden we, na een tussenlanding van een uur in Sudan, om kwart voor 8 ’s avonds op Addis Abeba. Toen we boven Addis Abeba vlogen was direct goed te zien hoe gigantisch groot deze stad is, wat een lampjes allemaal!
Op het vliegveld werden we opgewacht door Sheme en een vriend van hem. Sheme is onze vast taxichauffeur en neemt ons de eerste week overal mee naar toe.

Wanneer ik buiten kwam merkte ik direct dat ik in een heel ander land was, super veel mensen die buiten zijn bij het vliegveld, bedelaars, taxichauffeurs die je koffers al dragen zodat je met ze meegaat etc. ook de drukkende geur van uitlaatgassen, rook van de vele vuurtjes, de stof en de smog overheersen.
Nadat Sheme fanatiek al onze koffers had ingeladen in de jeep en het busje vertrokken we richting het guesthouse. ’ s Avonds is dit zo’n 20 minuten rijden terwijl het guesthouse niet ver weg is maar je beseft tijdens het rijden waardoor dit komt. Het verkeer hier is niet te omschrijven, langs de weg lopen kuddes mensen iedereen is op straat, ook lopen er schapen, geiten en koeien midden over straat. Ook de wegen gaan hier van het ene moment op het andere over in goed asfalt naar stenen wegen waar grote gaten inzitten en waar je het hele busje door wordt geslingerd. Eenmaal aangekomen bij het guesthouse werden we ontvangen door Sara, zij is de baas van het house of sports en door de bewaker van het guesthouse, zijn naam is Dagif. Super gastvrije mensen, ze zijn hier zo spontaan en vrolijk dat is niet normaal! Het guesthouse zag er prima uit en ligt in de buitenwijk van Addis Abeba waardoor we in een rustige wijk zitten wat wel lekker is met al die drukte om je heen in de stad waar je daadwerkelijk voor iedereen een attractie bent en iedereen je ook aan kijkt. Daarna op tijd gaan slapen want zo’n lange vlucht hakt er wel in.

De volgende dag (woensdag) eerst een prima ontbijt gehad wat we elke dag krijgen bij het Guesthouse. (lekker omeletje en een broodje kaas met wat fruit). Om 12 uur werden we opgehaald door Sheme (onze vaste taxichauffeur) en een vrouw die voor de communicatie zorgt bij Dires House of Sports (Heran). De eerste rit voor ons overdag richting de grote stad.. wat een happening is dat en zo lastig om te omschrijven! Overdag is het verkeer nog 10x meer een chaos dan ’s avonds. Wat een mensen langs de straat dat is echt niet te geloven en wat een drukte op de weg, alles gaat kriskras door elkaar en het gaat allemaal nog goed ook, ook moet je oppassen voor de kuddes schapen, geiten, ezels en koeien die over en langs de weg lopen. Het was vandaag feestdag in Ethiopie want ze vierden hier al Pasen dus nadat we een hapje in een heerlijke grill restaurant hadden gegeten zijn we naar een groot plein in het centrum van Addis gegaan waar wij met 400.000 andere mensen de dienst bijwoonden waarbij er een paasvuur werd aangestoken in het midden van het plein en waar 400.000 andere mensen omheen stonden die allemaal een kaars lieten branden, supermooi zag dat eruit en heel bijzonder om mee te maken! Rond 8 uur ’s avonds zijn we weg gegaan wat niet helemaal goed geregeld was, 400.000 man tegelijk naar een uitgang met een breedte van 10 meter kan niet goed gaan.. Er brak een chaos uit omdat iedereen tegelijk erdoor wou dus het was duwen en trekken waarbij ook de politie op een gegeven moment met knuppels begon te slaan, gelukkig is niemand van ons geraakt want hier treden ze iets anders op dan als in Nederland.. Daarna lekker wezen eten in Amsterdam, een restaurant waar we een heerlijk pizza’tje hebben gegeten en daarna langs de vluchthaven om de koffer van Kirsten op te halen. Daarna lekker thuis even bijgekomen van al die indrukken die je hier op een dag opdoet, de drukte van de mensen, de bijzondere dienst en de chaos van het verkeer, de temperatuur is overigens heerlijk overdag zo’n 25 graden. Morgen gaan we naar de Mountains voor een mooi uitzicht over de stad, ’s middags naar de bioscoop en ’s avonds een traditionele Ethiopiaanse maaltijd eten.. ik ben benieuwd!

Jullie horen van me,
Groeten uit het verre maar mooie Afrika!