Bezoek uit NL, KLM en een binnenlandse vlucht.. - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Tim Berends - WaarBenJij.nu Bezoek uit NL, KLM en een binnenlandse vlucht.. - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Tim Berends - WaarBenJij.nu

Bezoek uit NL, KLM en een binnenlandse vlucht..

Blijf op de hoogte en volg Tim Berends

18 November 2012 | Ethiopië, Addis Abeba

Selamno (trouwe) lezers!

Alweer een tijdje geleden dat ik een verhaal heb getypt, maar heb er weer even de tijd voor genomen!

Vandaag de dag alweer 7 weken in Addis Abeba. Na 7 weken te wonen in deze wereldstad, heb je nog steeds dat je elke dag nieuwe dingen ziet en ontdekt en ook zit ik alweer bijna op de helft van mijn stage. Verder is het enige wat ik echt mis het sporten, lekker een balletje trappen is er hier niet bij. Het hardlopen hier is ook geen succes, dit omdat de wegen te druk zijn met verkeer, de uitlaatgassen die je inademt niet prettig zijn en het stof wat in je ogen komt wanneer er weer is een paar vrachtauto’s over de zandweg sjezen.

Afgelopen vrijdag zijn Andre (docent sportmanagement), Matthijs (docent communicatie op Windesheim) en Germaine (de moeder van Amber) hier aangekomen. De docenten zijn hier gekomen om te kijken met welke projecten we bezig zijn en waar nodig ons helpen. Daarnaast ook veel van de stad zien. De moeder van Amber is hier gekomen om te zien hoe Amber haar werk doet en daarnaast ziet ook zij het als een 10 daagse vakantie.

Ik geef nu 2 keer in de week op dinsdag middag en vrijdag middag training aan het team van House of Sport onder de 8. Dit is erg leuk en vooral het plezier wat je ziet bij de kinderen wanneer je het schoolplein op komt lopen is niet te omschrijven. Wel is het een erg lastige groep omdat het een groep is van 27 kinderen. Voor deze 27 kinderen hebben we 5 lekke voetballen dus dit is erg schaars. Afgelopen dinsdag dacht ik dat we training hadden maar na een half uurtje gaf de trainer (Ebrushu) aan dat hij een ceremonie had op diezelfde school als waar we training geven. Hier heeft Ebrushu zelf ook lesgegeven en ook ik werd bij de ceremonie uitgenodigd, Ebrushu vertelde me dat het een koffieceremonie was.. Ik werd meegenomen naar een klaslokaal wat omgebouwd was tot een grote zaal waar inderdaad een koffieceremonie werd gehouden, er waren mensen aan het speechen en er stonden borden klaar en erg veel eten. Ik kwam binnen en daar zaten ineens 60 docenten van de school want het bleek een jaarlijkse ceremonie te zijn op de school met al het oud personeel en een voorstelling van de nieuwe docenten voor dat jaar. Ik kwam binnen en direct 120 ogen op je gericht want blanken hebben ze hier niet vaak gezien op deze school.. Nadat ik eenmaal plaats had genomen werd er een beker voor me neergezet en kwam er al iemand aan met een theepot, aah lekker dacht ik een bakje koffie.. Maar nee hoor het was bier wat er in zat. Ik dus gezellig met mijn trainer om 4 uur in de middag aan ons eerste biertje.. Ik dacht ik drink er een paar en dan ga ik weer want we zouden deze dinsdagavond naar het traditionele Ethiopische restaurant gaan. Ik heb gemerkt hoe moeilijk het is om weg te gaan want om de 5 minuten werd mijn beker gevuld met nieuw bier en rond half 6 moest ik verplicht een bordje pakken om te gaan eten. Na heel wat bier verder en een maaltijd in mijn buik ben ik uiteindelijk rond 6 uur richting het Guesthouse gegaan waar de rest op me wachtte, snel het busje in en richting het traditionele restaurant! Super lekker gegeten daar, uiteraard aan de Injera (soort zure pannekoek, eten alle Ethiopiers) alleen zat ik al snel vol..

Woensdag weer aan ons project gewerkt en ’s middags hadden we een afspraak met de directeur van KLM die verantwoordelijk is voor Ethiopie en Sudan. We hadden hem laatst ontmoet bij een revalidatiecentrum die 40 jaar bestond, hij nodigde ons hierna uit om een keer een bakje koffie te komen drinken. Het kantoor is gevestigd in het Hilton Hotel in Addis Abeba en dus gingen wij die kant op. Het hotel ziet er van de buitenkant niet super uit maar wat een luxe binnen, dit is het hotel voor de rijke mensen en dat was goed te merken.. Na een goed gesprek te hebben gehad en een lekkere machiatto zijn we weer richting huis gegaan en vervolgens op tijd naar bed omdat we er de volgende ochtend om 4 uur uit moesten om vervolgens om 5 uur richting het vliegveld te gaan voor ons uitstapje naar Bahir Dar.

Donderdag zijn we dus naar Bahir Dar gevlogen, we gingen met Andre, Matthijs, Germaine, Mulugeta, Beza (secretaresse Mulugeta), Gerjan en Richard. Na een prima vlucht met Ethiopia Airlines kwamen we om half 8 aan op de “luchthaven” van Bahir Dar. Hier werden we opgewacht door 2 jeeps van de sportcommission waar we naartoe werden gebracht om daar kennis te maken met de directeur. Na een korte ontvangst zijn we naar het stadion gereden. Er wordt hier een gigantisch stadion gebouwd voor 50.000 man alleen weten ze niet hoe ze het aan moeten pakken en wat er mee moet gebeuren. Hierna werden we naar het Blue Nile meer gebracht waar we met een bootje 2 uur lang over het meer zijn gevaren en op de eilandjes hebben we de kerkjes bezocht. Helaas geen nijlpaarden gezien maar wel opnieuw een schitterende natuur. Na de boottocht naar de Bahir Dar University gegaan waar we de sportacademie hebben bezocht en waar Andre een gastcollege heeft gegeven en wij hebben vervolgens geholpen met een workshop waar meer dan 100 studenten op af waren gekomen, erg leuk.. Daarnaast zijn we de stad ingegaan om die te bekijken. Het is de schoonste stad van Ethiopie en dat was goed te zien, ook de geur was heerlijk omdat hier niet zoveel auto’s rijden en een stuk groener is door het Blue Nile meer. Al met al weer een super dag met mooie bezoekjes aan het stadion, universiteit en een andere stad. ’s Avonds landden we rond half 10 weer op de airport van Addis Abeba en waren toen echt gesloopt, snel richting het Guesthouse en slapen maar.

Op dit moment alweer zondag de 18e.. Dat betekent dat ik hier dinsdag voor 8 weken hier zit en dat ik precies op de helft ben.. time flies!
Gister (zaterdag) bij Tillahun zijn vriend in een appartement uitgenodigd, TIllahun is een SPAT trainer en ik ben er met Richard en Jan Willem naartoe gegaan.. Super relaxe dag gehad met zijn hele vriendengroep en ’s avonds zijn we ook met zijn vriendengroep uitgeweest.. Onze eigen groep kwam ook die kant op dus we waren in totaal met zo’n 20 man! Eerst naar Bailamos een ethiopisch tentje gegaan wat niet super was.. daarna naar H2O, wanneer je hier bent heb je weer ff het gevoel dat je in Lloret de Mar staat, dit is een echte club met 2 verdiepingen en erg veel forenzies.. Een biertje kost hier ook direct 50 birr (2euro) dus het geeft de luxe van de club wel aan..

Morgen gaan we weer hard aan de slag voor ons project, het loopt erg lekker en het krijgt steeds meer vorm.. Vrijdag vlieg ik naar het zuiden om daar 8 dagen rond te trekken met een auto samen met 3 andere studenten (Gerjan, Merle, Gerdien) en een gids.. Ik kijk er super naar uit om weer een nieuw gedeelte van het land te zien en om even lekker te relaxen!

Bedankt weer voor het lezen van het verslag!

De groeten vanuit Addis!

  • 18 November 2012 - 21:55

    Martin Berends:

    Hey Tim,

    Wat onderneem je vet veel, het lijkt wel of je de dagen volstampt met afspraken èn bezienswaardigheden! Perfekt, zo krijg je wel een goede indruk van je verblijf in Ethiopië.
    Wel vermoeïend denk ik om alles in je op te nemen.Mooie uitspraak vonden ze het hier van jouw ; jullie zullen mij wel missen mààr ik mis jullie helemaal helemaal niet!!
    Hier gaat het goed, Tom Stormink stond deze week i/d krant [ 5x gescoord voor CUPA]
    Al het gevoel dat je een beetje de weg weet daar?
    En beginnen de vetrolletjes zich al te vormen?Jorn heeft jouw slaapkamer in beslag genomen en dat bevalt hem prima!
    Gister hadden wij een feestje gepland nog ter ere van Gerda`s verjaardag , maar dat hebben wij afgeblazen ivm het overlijden van Gerdien`s vader.
    Nog 2 wedstrijden en dan begint voor ons [ Rohda 2] de winterstop met een mager resultaat[ 17 uit 11]
    Het is hier vandaag vies druilerig weer, dus wanneer het daar lekker is geniet er dan maar dubbel van.
    Veel plezier nog samen daar en succes mèt je activiteiten, gr Martin

  • 18 November 2012 - 22:22

    Monique:

    Timmie,wat een bedrijvigheid daar! mooi om te lezen!! succes verder met t project,maar bovenal,geniet van alle mooie ervaringen/momenten!!

    liefs monique

  • 18 November 2012 - 22:31

    Renee:

    Tims

    Volgens mij moet je onwijs afkicken als je weer terug bent in Nederland.
    Als ik lees wat je allemaal mee maakt is het hier erg saai :-)
    groetjes
    Mams

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tim Berends

Actief sinds 07 Sept. 2012
Verslag gelezen: 364
Totaal aantal bezoekers 13278

Voorgaande reizen:

25 September 2012 - 16 Januari 2013

Stage in Addis Abeba

Landen bezocht: