Toerist in eigen land! - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Tim Berends - WaarBenJij.nu Toerist in eigen land! - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Tim Berends - WaarBenJij.nu

Toerist in eigen land!

Blijf op de hoogte en volg Tim Berends

30 Oktober 2012 | Ethiopië, Addis Abeba

Selamno,

Vorige week dinsdag waren we al weer precies een maand in Addis Abeba, nog steeds lijken de weken voorbij te vliegen.. Dit heeft er ook mee te maken dat elke dag altijd al helemaal volgepland is en je dus op een dag geen moment verveelt, doordeweeks lopen we hele dagen stage en ’s avonds gaan we vaak uit eten waardoor we ook dan weer op pad, net zoals in het weekend.

Afgelopen week was weer een bijzondere week, deze week waren de SBOS studenten, 10 studenten en 6 begeleiders vanuit Nederland er wat erg gezellig was. Vorige week dinsdag waren we uitgenodigd door de Nederlandse Ambassade om te kijken hoe zo’n ambassade eruit ziet en wat hun taken zijn. We werden goed ontvangen in het huis van de ambassadeur, het is overigens niet normaal hoe mooi de ambassade van Nederland is in Addis Abeba, tussen alle armoede ligt ineens een gigantisch compound met super mooie en moderne gebouwen op het terrein. We werden heel erg spontaan en leuk ontvangen door de ambassadeur (Hans ….) en door de overige medewerkers van de Nederlandse ambassade. Ook komen we op de mailinglijst van de ambassade te staan waar we mailtjes ontvangen wat voor activiteiten er allemaal zijn in Addis Abeba waar veel Nederlanders komen om te netwerken. Ook blijkt er elke laatste vrijdag een borrel te zijn in het Holland House, een Nederlands cafe waar alleen maar Nederlanders komen en waar bitterballen te krijgen zijn, binnenkort maar is een kijkje nemen dus! Daarnaast voelde we ons echt weer even in Nederland met al die Nederlandse mensen om je heen en de rust die er op de ambassade heerste terwijl wanneer je de poort weer uit ging je weer volledig in de uitlaatgassen en drukte terecht kwam..

Vorige week donderdag was er een groot feest bij het House of Sports, er was een voetbaltoernooi voor dove kinderen op de office van vier dovenscholen en het nieuwe office werd geopend.
’s Middags was ik scheidsrechter bij het dovenvoetbal en hebben we daarna nog een wedstrijd met de staff tegen de Nederlandse studenten gespeeld wat wij als staff helaas verloren omdat ze in Ethiopie geen tactiek kennen met voetbal en iedereen ergens rent en niemand hier een verdediger is. Daarna feest gehad bij de office met muziek en hebben we de schapen opgegeten die een dag daarvoor nog levend op de office rondliepen… ’s avonds wezen stappen met alle Nederlandse studenten en afgelopen vrijdag waren we gelukkig vrij omdat het nationale feestdag was voor Moslims wat betekent dat iedereen in Ethiopie vrij was, wat mooi uitkwam na die avond stappen..

Afgelopen weekend waren we uitgenodigd bij Alemo, een SPAT trainer van het House of Sports, we zijn alleen met de jongens er naar toe gegaan en met alle SPAT trainers van het House of Sports, we waren in totaal met zijn 11’en en hebben daar ’s middags een koffieceremonie gehad en ’s avonds met zijn allen wezen stappen bij Piazza waar de bierceremonie plaatsvond.. De Nederlandse studenten zijn overigens afgelopen vrijdag weer vertrokken wat er voor zorgt dat de rust in het Guesthouse weer is teruggekeerd en wij nu vol met onze eigen opdrachten aan de slag kunnen..

Afgelopen zondag wilden we Ajax – Feyenoord gaan kijken bij het Holland House alleen wanneer we hier aankwamen was het hier ook niet te zien. We hebben even een praatje gemaakt met Wim (eigenaar) en hebben bitterballen en een lekker sate’tje gegeten en we werden uitgenodigd om op de vrijdag op de feesten te komen waar veel Nederlanders op af komen.. Daarna zijn we naar het stadion gegaan waar Buna tegen St. George speelde voor de competitie, we waren redelijk laat dus hadden geen super plekken maar het was wel weer mooi om het te zien!

Deze week gaan we weer vol aan de slag met onze opdracht: ons eerste project is om een clublinking op touw te zetten zodat (voetbal) verenigingen zich koppelen aan een vereniging/school in Addis Abeba. Onze taak is om een voetbalcompetitie voor scholen op te zetten en willen 2 voetbalverenigingen uit Nederland koppelen aan 4 dovenscholen. Momenteel zitten er in de SBOS groep 2 voetbalverenigingen, SEH Heerde en VIOS Vaassen en zij zijn bereid om een clublink aan te gaan met de dovenscholen in Addis Abeba. Nu is het voor ons om te kijken hoe we dit het beste kunnen ontwikkelen, vanaf maandag gaan we hier daadwerkelijk mee starten en gaan we eerst onderzoeken hoe andere verenigingen zijn gestructureerd in Addis Abeba.

Al met al een uitdagende opdracht wat af en toe simpel lijkt maar hier in Ethiopie in de praktijk blijkt alles erg lastig te zijn..

Ook ga ik 2x in de week het voetbalteam onder de 8 van het House of Sports trainen omdat de huidige trainer een groep van 30 kinderen in zijn eentje onder zijn hoede moet nemen werd mij gevraagd of ik hem wilde helpen..Wie weet ligt er een nieuwe trainingscarrière voor me klaar in Ethiopie!

• 30 Oktober 2012 - 19:39

Annemarie:

Ha Tim of moeten we nu mijnheer tegen je zeggen;-)
    Wat een verhalen en wat een schat aan ervaring doe je op.
    Ik moet trouwens zeggen dat je, als je er even rustig voor gaat zitten, bijzonder onderhoudend kan schrijven. Leuk hoor! Veel plezier en succes met je opdracht en blijf vooral ook genieten van alle indrukken.
    Ik blijf je volgen!
    Groeten,

• 31 Oktober 2012 - 18:03

Tim Berends :

Hey Annemarie! Elke dag maak je inderdaad weer bijzondere dingen mee hier. Jaja ik kan het wel, als ik er inderdaad maar even voor ga zitten ;) Dankjewel dat gaat goedkomen! Op Zozijn ook nog alles oke of zijn jullie weer "druk"? Groetjes!

• 12 November 2012 - 20:49

Oma En Opa:

hallo tourist
    wat beleef je toch ontzettend veel tim. wij genieten van jouw verslagen en
    kijken weer uit naar de volgende. ook de foto,s zijn heel leuk'. De tijd gaat
    snel boy, geniet volop, want voor je weet ben je alweer thuis.
    hart.groetjes van oma en opa.